Skip to content

On constructing a new genre

April 17, 2011

The Lonely Beat: One Hundred Themes from the Naked City link

Fellow music lover Little Danny continues to display the hunger and curiosity that have me deep into music since 1992:  besides running the always-excellent Office Naps and creating The Exotica Project he has singlehandedly constructed a new genre. The Lonely Beat “captures a period–specific set of images, motifs and themes associated with the modern, post–War American city. It is a world in sound that was both based in reality as well as reconstructed within the media and pop culture” (source). Sound heavy? It is, but in the best of ways. Check out his new Exotica mix over at Triple Canopy if you’re hungry for some lighter fare…

Little Danny van het altijd geweldige Office Naps is een muziekliefhebber naar mijn hart: nieuwsgierig, gepassioneerd, en altijd op zoek naar de context. Na vorig jaar The Exotica Project te zijn begonnen gaat hij nu een stapje verder – het creëren van een nieuw genre. Met The Lonely Beat gaat hij in op de muziek die gemaakt wordt in de leegte die ontstaat aan de randen van het naoorlogse Amerika. Hieronder een quote uit het essay dat hij daarover schreef, en hier een gallery met honderd(!) nummers. Zeer indrukwekkend en erg tof. Zin in wat lichters? Luister dan naar de Exotica mix die hij voor Triple Canopy maakte. Hij klinkt alsof je met de cast van Pulp Fiction op een strand ligt….

The Lonely Beat’s index of motifs and themes becomes a shorthand for this constructed idea of the city. The index illuminates how these ostensibly disparate records might fit together as a set, and provides interesting ways of exploring and plotting what are ultimately some of the music’s defining characteristics. The looming danger, the solitude, the beatniks, the hipster slang, the bongos, the flutes, the whispering, the walking basslines and the moody tones of the tremolo guitar and the lonely saxophones: Each individual selection falls somewhere among a registry of common motifs and themes. Each refracts and weaves together these motifs in a million different ways. Instrumental guitar combos borrowed the riff-heavy crime jazz, transforming themes into wild, dangerous rock ‘n’ roll. Pop singers made beatnik references, while easy-listening maestros summoned the city in atmospheric tone poems. Others make references in less obvious ways.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s