Skip to content

The meaning of love

January 20, 2011

steve kuhn – st (buddah records, 1971) album

The only major-label album of pianist and composer Steve Kuhn – a pretty gobsmacking affair that combines off-the-wall instrumental stylings and soulful vocal originals. Also features the last work done by arranger Gary McFarland. Essential stuff.

Persoonlijke geschiedenis: meer dan een jaar geleden stuurde een vriend me een email waarin hij dit album tipte als “echt iets voor jou”. Nu wil het geval dat ik een goede band heb met mijn inner-16-jarige, en wij samen de neiging hebben dingen zonder reden in de wind te slaan. Dat was ook het geval bij deze plaat van Steve Kuhn. Een paar maanden geleden kwam ik hier toevallig op terug: Kuhn compeneerde het prachtige “the meaning of love”, wat ik tot dan toe alleen kende in de versie van Karin Krog. Het origineel staat op het album hierboven, en het is Kuhn die op de versie van Krog speelt. D’oh. Inmiddels wilde ik de plaat graag hebben, maar was hij ineens een stuk duurder. Eigen schuld.

De plaat: inmiddels heb ik een exemplaar. Wat een bizarre combinatie van stijlen. Aan de ene kant lange instrumentale nummers die bol staan van de vrije improvisatie, en bij vlagen een hoog jan-piep-knor-gehalte kennen. Deze worden achteloos afgewisseld met korte vocale nummers die ongelofelijk teder en soulful zijn, en waarop de pianist zelf zingt. Ik ben fan; wat vinden jullie?

No comments yet

Leave a Reply

