Skip to content

The madness of King Kanye

November 14, 2010

kanye west – dark fantasy (van “my beautiful dark twisted fantasy”, 2010)
kanye west featuring john legend- the blame game (van “my beautiful dark twisted fantasy”, 2010)

Long review of the new Kanye West album in Dutch.

Je ziet het goed: een recensie van het nieuwe album van Kanye West. De 33-jarige producer, rapper en (vooral) Celebrity uit Chicago zorgt er al jaren voor dat hij zo goed als constant in het nieuws is met onder andere uitspraken op twitter en zijn GOOD Friday project. Leuk voor hem; in het algemeen kan het me gestolen worden.

Toen vorige week “My beautiful dark twisted fantasy” werd gelekt vond ik dat geen nieuws – totdat een extreem kritisch iemand (de man achter dit blog en deze tumblr) plompverloren het volgende schreef:

ALBUM IS GOOD

Nou….OK dan. Op naar Rotterdam vanuit Hilversum het album geluisterd. Na dertien nummers beduusd thuis aangekomen – heeft Kanye West een heel goed album gemaakt? In 2010?! En vind ik het eigenlijk wel goed? Het is uitzonderlijk dat een album een sterke reactie uitlokt, laat staan dat ik er niet gelijk achter kan komen of ik het écht goed vind. Dat was woensdag. Inmiddels is het zondag, heb ik “My beautiful dark twisted fantasy” een kleine tien keer geluisterd, en kan ik het album nog steeds niet plaatsen. Tijd voor een recensie.

Het eerste dat me opvalt is dat dit de muziek is van iemand wiens macht absoluut is: Kanye West doet precies waar hij zin in heeft, en niemand zal hem vertellen dat iets geen goed idee is. Combineer dit met het feit dat de opnamekosten naar verluid rond de $3.000.000 liggen, en je hebt een scenario waarin dingen heel erg mis kunnen gaan. Dat doen ze ook: Kanye West wil namelijk ALLES. In een uur komen onder andere koren, roffelende beats, vijftien gastvocalisten, orkesten, nummers voor in the club én pogingen om de tijdsgeest te duiden voorbij.

Op papier klinkt dat als een ego-gedreven en topzwaar gedrocht van een album. Dat is het ook. Maar het is tegelijkertijd een momentopname van iemand die de middelen heeft om zichzelf 1:1 te vertalen van de werkelijkheid naar een album, en dat levert eigenzinnig en stekelig materiaal op. Luisteren naar “My beautiful dark twisted fantasy” doe je dan ook op basis van dat feit, als je het “los” hoort is het errug vervelend (iets waar mevrouw Cortez over mee kan praten).

Hierboven bij wijze van voorproefje het openingsnummer en een ballad met John Legend die op een sample van de Aphex Twin drijft. Het hadden net zo goed twee andere nummers kunnen zijn – het album werkt voor mij het beste als een geheel. Geef het een kans als je nieuwsgierig bent; ik hoor vervolgens graag wat je ervan vindt.

No comments yet

Leave a Reply

