Skip to content

The Planet

April 23, 2010

gang starr – the planet (van “hard to earn“, 1994)

Een paar weken geleden schreef ik al over de rol die Gang Starr in mijn leven speelt. Deze week werd bekend dat Guru is overleden, en het heeft me een paar dagen gekost om te beslissen of ik daar aandacht aan wilde besteden. Het blijft maar door mijn hoofd spoken, dus ja.

In 1992 maakte een klasgenoot een bandje voor me met “Daily Operation” aan de ene, en “Step in the Arena” aan de andere kant. Dat kwam hard binnen in mijn beschermde veertien-jarige wereld – de beats waren dwingend maar swingend, en de rapper was letterlijk cool en verstaanbaar. Die rapper was Keith Elam aka Guru. Fast forward naar maart 1994: ik loop de Tilburgse platenzaak uit mijn verse examplaar van “Hard to earn“. Ik ben zestien, loop over van puberale hormonen en frustraties en zie niet hoe mijn leven ooit groter of leuker gaat worden dan Wiskunde A en onbeantwoorde verliefdheden. De cd wordt meteen op een bandje gezet, en de weken erop is de autoreverse-functie mijn vriend.

De teksten van Guru (Gifted Unlimited Rhymes Universal) gaan over Brooklyn, vrienden, vijanden en het harde straatleven. Onder de oppervlakte gaat het over grotere dingen: loyaliteit, eerlijkheid en doorzettingsvermogen. “The Planet” is tijden mijn geheime lijflied, en “Hard to earn” kan ik nu, 16 jaar later, nog steeds helemaal meerappen. Na het overlijden van Guru blijkt dat over de hele wereld mensen met het duo groot zijn geworden. Rest in peace.  ( hier, hier én hier reacties en stukken)

Share

One Comment leave one →
  1. April 26, 2010 1:28 pm

    DJ Premier zelf heeft een Keith “Guru” Elam Tribute mix van twee uur geplaatst op Mixcloud.

    Erg fijn.

Leave a Reply

