Skip to content

Brandend huis.

March 16, 2010

sam cooke – night beat (rca/victor, 1963) album

Muziekliefhebbers houden van lijstjes; ik ben daarop geen uitzondering. Door de jaren heen is mij vaak gevraagd welke platen ik mee zou nemen uit een brandend huis, naar een onbewoond eiland, etc. Omdat ik mens ben zijn de platen in kwestie nogal onderhevig aan het hier en nu. “Night Beat” van Sam Cooke maakt een goede kans om onder elke omstandigheid met mee te gaan. Ik heb hem niet in een speciaal doosje naast de deur staan –als het huis in brand staat red ik mijn vriendin en mijn diploma’s– maar hij heeft wel een speciaal plekje in mijn hart.

Luister naar de eerste vijftien seconden van de plaat. Er zijn platen (veel platen) die hier jaloers op mogen zijn. Hell, er zijn veel platen die zouden willen dat ze in de buurt kwamen van die seconden! Genoeg hyperbolen – luister naar “Night Beat“, en lees “Dream Boogie: the triumph of Sam Cooke” als je benieuwd bent naar het leven van de man die letterlijk en figuurlijk de poorten naar Soul opende.

Share

One Comment leave one →
  1. March 17, 2010 9:28 am

    Bedankt voor t delen! Fantastische plaat, fantastische stem.

Leave a Reply

