Skip to content

Recensie: José James – Blackmagic

February 7, 2010

josé james – warrior (van “blackmagic“, 2010)
josé james – the greater good (van “blackmagic“, 2010)

Als grote fan van José James heb ik de afgelopen maanden met spanning uitgekeken naar zijn tweede album. Nu ik een paar weken naar Blackmagic heb kunnen luisteren  is het tijd voor een recensie.

Het eerste dat in vergelijking met “The Dreamer” opvalt, is dat er veel meer mensen aan meewerken. José heeft hulp gekregen van onder andere Flying Lotus en Moodyman. Daarnaast heeft hij zelf (samen met zijn band) een aantal nummers geproduceerd. Dit heeft voor- en nadelen: aan de ene kant staan er veel verschillende nummers op het album, aan de andere kant staan er wel heel veel verschillende nummers op het album. Het resultaat van deze aanpak verschilt: het nummer van Moodyman (“Detroit love letter“) is broeierig en jazzy, en de nummers van Flying Lotus (“Code“, “Made for love” en “Blackmagic“) laten José James bijna intergalactisch klinken. Het nummer van de Japanse Mitsu (“Promise in love“) klinkt daarentegen als iets waar Boris blij mee mag zijn, en het door Taylor McFerrin geproduceerde “Love conversation” is een slechte kopie van het duet van D’Angelo en Lauryn Hill uit 1998.  Luister hierboven naar een geslaagd nummer (“warrior“, een bewerking van “emotions” van Benga) en een nummer dat me tegenvalt (“the greater good“) om een idee te krijgen van waar ik het over heb.

Doordat de stijl en kwaliteit van deze samenwerkingen zo uiteenlopen is Blackmagic lastig als één geheel te zien – iets wat “The Dreamer” met nadruk wel was. Dit zou natuurlijk kunnen liggen aan de welbekende sophmore slump: een artiest heeft jaren de tijd om zich in relatieve isolatie te concentreren op zijn debuut. Het album komt uit, is een succes, en de wereld gaat open. Veel touren, indrukken opdoen en mensen ontmoeten. Voordat je het weet zijn een paar jaar voorbij, en moet er eigenlijk een nieuw album komen. Hmmm…

Wat me echter het meest opvalt is dat het album zó ontzettend ver weg staat van wat er tijdens een optreden te horen is. Ik heb José James nu twee keer gezien, en was allebei de keren zeer onder de indruk van zijn stem, charisma en improvisatievermogen (Kijk hier naar een stukje van het concert vorig jaar in Rotterdam). Op Blackmagic is hier weinig van terug te vinden, en klinkt James te vaak als een doorsnee R&B-zanger.

Blackmagic is een aardig album dat benieuwd maakt naar toekomstige optredens (eind maart is hij in Amsterdam en Utrecht) en platen (voor zijn derde album heeft hij bij Verve getekend), maar overtreft het debuut niet. Don’t take my word for it; luister en oordeel zelf!

Share

3 Comments leave one →
  1. February 9, 2010 8:00 am

    jammer van de plaat, maar ik kan niet veel anders dan het met je eens zijn Willem. wat vind je trouwens van het origineel van Blackmagic, aangezien je ook de remix hier een tijdje geleden geplaatst had?

  2. Biem permalink
    February 11, 2010 6:13 pm

    Ben het helemaal met je eens! Geen verkeerde plaat, maar mist een beetje de pit van een optreden. Want ook als José James hard zingt heeft ie één van de mooiste stemmen van het moment.

  3. Serge permalink
    April 2, 2010 6:07 pm

    Het gevoel bekruipt me dat er met ‘Black Magic’ een knieval wordt gedaan naar een groter publiek. Dat mag natuurlijk maar het artistieke van ‘The Dreamer’ is hier niet zo aanwezig. De magistrale zang van Jose lijkt op dit album wat weg ‘gedigitaliseerd’. Desondanks kan ik de plaat heel goed pruimen. Z’n stem blijft lekker en er zijn fijne melodieën te horen. ‘Warrior’ is denk ik wel de highlight maar lekker in het gehoorliggende liedjes als ‘Save Your Love For Me’ en ‘Lay You Down’ gaan er bij mij in als koek.

    Ik was erg benieuwd of de live uitvoeringen ook een wat meer gepolijste sound zouden krijgen maar tot mijn vreugde bleef dat achterwege en zong hij er geïmproviseerd op los begeleid door een uitstekend trio aangevuld met een zangeres.

Leave a Reply

