Skip to content

Recensie: José James – Blackmagic

February 7, 2010

josé james – warrior (van “blackmagic“, 2010)
josé james – the greater good (van “blackmagic“, 2010)

Als grote fan van José James heb ik de afgelopen maanden met spanning uitgekeken naar zijn tweede album. Nu ik een paar weken naar Blackmagic heb kunnen luisteren  is het tijd voor een recensie.

Het eerste dat in vergelijking met “The Dreamer” opvalt, is dat er veel meer mensen aan meewerken. José heeft hulp gekregen van onder andere Flying Lotus en Moodyman. Daarnaast heeft hij zelf (samen met zijn band) een aantal nummers geproduceerd. Dit heeft voor- en nadelen: aan de ene kant staan er veel verschillende nummers op het album, aan de andere kant staan er wel heel veel verschillende nummers op het album. Het resultaat van deze aanpak verschilt: het nummer van Moodyman (“Detroit love letter“) is broeierig en jazzy, en de nummers van Flying Lotus (“Code“, “Made for love” en “Blackmagic“) laten José James bijna intergalactisch klinken. Het nummer van de Japanse Mitsu (“Promise in love“) klinkt daarentegen als iets waar Boris blij mee mag zijn, en het door Taylor McFerrin geproduceerde “Love conversation” is een slechte kopie van het duet van D’Angelo en Lauryn Hill uit 1998.  Luister hierboven naar een geslaagd nummer (“warrior“, een bewerking van “emotions” van Benga) en een nummer dat me tegenvalt (“the greater good“) om een idee te krijgen van waar ik het over heb.

Doordat de stijl en kwaliteit van deze samenwerkingen zo uiteenlopen is Blackmagic lastig als één geheel te zien – iets wat “The Dreamer” met nadruk wel was. Dit zou natuurlijk kunnen liggen aan de welbekende sophmore slump: een artiest heeft jaren de tijd om zich in relatieve isolatie te concentreren op zijn debuut. Het album komt uit, is een succes, en de wereld gaat open. Veel touren, indrukken opdoen en mensen ontmoeten. Voordat je het weet zijn een paar jaar voorbij, en moet er eigenlijk een nieuw album komen. Hmmm…

Wat me echter het meest opvalt is dat het album zó ontzettend ver weg staat van wat er tijdens een optreden te horen is. Ik heb José James nu twee keer gezien, en was allebei de keren zeer onder de indruk van zijn stem, charisma en improvisatievermogen (Kijk hier naar een stukje van het concert vorig jaar in Rotterdam). Op Blackmagic is hier weinig van terug te vinden, en klinkt James te vaak als een doorsnee R&B-zanger.

Blackmagic is een aardig album dat benieuwd maakt naar toekomstige optredens (eind maart is hij in Amsterdam en Utrecht) en platen (voor zijn derde album heeft hij bij Verve getekend), maar overtreft het debuut niet. Don’t take my word for it; luister en oordeel zelf!