Skip to content

herfstkwartet 3/4: blues and roots

December 9, 2009

charles mingus presents jazz workshop vol. 3: ada moore (debut 1954) album

Aanleiding: het nummer “the devil” van Mary Lou Williams achtervolgt me sinds 2004; als ik het ook maar even vergeet komt het als een boomerang bij me terug. Ik was dan ook niet verbaasd toen ik op het eerste deel van “Beat Jazz” een versie van het nummer tegenkwam.

Imagine my surprise toen ik las dat deze versie van Ada Moore geen cover, maar juist het origineel is – die plaat wilde ik horen. Het nummer bleek afkomstig van het derde deel in Charles Mingus‘ “Jazz Workshop” serie op zijn eigen Debut-label, en na wat zoekwerk kwam een betaalbaar examplaar bovendrijven.

Jazz Workshop volume 3” is een jazzplaat met diepe blues-wortels, waarop Ada Moore doet denken aan Nina Simone en Sarah Vaughn. Maar dan met meer variatie: verstilde ballades (“lass from the low country“), nerveuze liefdesverklaringen (“the man i love“) én natuurlijk het nummer waar het album mee begon. Mooi album, en echt iets voor deze tijd van het jaar.

2 Comments leave one →
  1. Erik permalink
    January 10, 2010 9:16 am

    The Devil staat ook op je cd ‘Jazz voor bij de verwarming’, een cd die nog vaak op staat op de zondag morgen… Cheers!

Trackbacks

  1. open antwoord aan een lezer «

Leave a Reply

