Skip to content

mind fluid

May 18, 2009

martyn – all these words ft. d-bridge (van “great lenghts“, 2009)
martyn – little things (van “great lenghts“, 2009)

Dit album zag ik niet aankomen, waarop het me onverwacht de diepte in sleurde. Martyn heeft zijn sporen verdiend: ik hoorde hem voor het eerst in 1996 op een van de Eindhovense Redzone feesten die hij als Dj Pan organiseerde. Daar het Nederlandse drum ‘n bass wereldje klein was heb ik hem daarna nog een aantal keer gesproken en gehoord. Als ik het me goed herinner heeft hij volgensmij ook een keer op in Tilburg gestaan op een feest dat ik samen met iemand anders organiseerde.

Een kleine tien jaar geleden verloor ik hem uit het oog – waarop ik vorig jaar positief verrast was toen ik uitzocht wie erachter de track “vancouver” van ene Martyn zat. Een paar weken geleden kwam “great lengths” uit – waarover meer op zijn blog – en vandaag heb ik eindelijk tijd erover te schrijven. Hoewel je de plaat overal in de dubstep-sectie kan vinden doet dat geen recht aan de variëteit en diepgang van dit debuut – de nummers zijn soms zowel claustrofobisch als melancholiek, dansvloer als koptelefoon en modern als ouderwets. Niet onder één noemer te vangen dus.

Wat ik er wel met zekerheid over kan zeggen is dat de plaat verder bouwt binnen een rijke traditie – niet alleen Eindhoven en Rotterdam, maar ook Detroit, Bristol en Londen komen terug in de bij vlagen tranentrekkend mooie nummers. Het kiezen van de nummers die ik wil laten horen was zo goed als onmogelijk: “great lengths” is een album, en laat zich liever niet in stukjes hakken. Maken de twee tracks hierboven nieuwsgierig? De plaat is op vinyl, cd en mp3 goed verkrijgbaar… doe je ding.

No comments yet

Leave a Reply

