Skip to content

gambiaanse kora > goor weer

February 10, 2009

foday musa suso – kora music from the gambia (folkways 1976) album

Bah! Ik weet dat het over een paar weken (maanden) Lente wordt, maar op dagen als vandaag is het idee van groen gras, voor het eerst zonder jas op straat en lammetjes ver weg. Niks aan te doen in een groter perspectief, maar niets houdt je tegen om thuis je muzikale verwarming een graadje hoger te zetten.

Het debuutalbum van Foday Musa Suso landde vorige week op mijn deurmat, en blijkt ook nog afkomstig te zijn uit de collectie van de man die het album opnam voor het Folkways label – ik zou een lp die ik op had genomen nooit weg doen, maar ik zal er goed voor zorgen. De kora-speler uit Gambia is via de link hierboven zeven nummers lang te horen terwijl hij langzame kora-tapijten weeft en zingt. De nummers lijken buiten onze conventionele tijds-definitie te vallen: het grootste deel fade zowel in als uit, en suggereert daarmee dat het kleine snapshots zijn van eindeloze sessies.

Trek de gordijnen dicht en dompel je onder.

No comments yet

Leave a Reply

