Skip to content

101% soul

February 4, 2009

james & bobby purify – st (bell records 1967) album

Na vorig jaar over hun hit te hebben geschreven duurde het even voordat ik op het bijbehorende album stuitte – ik wist namelijk niet dat ik op zoek was. Er is in de jaren zestig zo veel soul gemaakt  dat ik al jaren wekelijks prachtige dingen ontdek. Met name singletjes zijn hiervoor geweldig: veel artiesten kwamen niet verder dan een handjevol nummers, en degenen die een album mochten opnemen ging dat niet altijd even goed af. Op een beetje soul-album staan namelijk toch al gauw 8 nummers, en als je één hit hebt leidt dat vaak tot zeven ongeïnspireerde covers of wat nummers uit de b-stapel die nog ergens lagen.

Ik dacht dat dit album zo’n verhaal was: covers van “knock on wood“, “a change is gonna come” en anderen, plus een paar nummers die me niets zeiden. Boy, was i wrong! Met begeleiding van onder andere Dann Penn en Spooner Oldham opgenomen in de legendarische Fame Studios scheuren James & Bobby Purify hier door 11 nummers heen. Ongehinderd door enige rationele inhibities, en continu ondersteund door hele dikke drums laten de heren die alleen voor hun publiek broers waren het onderste van hun hart en longen horen. Enjoy!

No comments yet

Leave a Reply

