Skip to content

zondag: schapen aan de jazz

June 1, 2008

ken mcintyre – year of the iron sheep (united artists jazz, 1962) album

New York can be a bitter experience for any performer aspiring to conquer the jazz world, and Ken McIntyre’s first year was a prime example of this.”

Gelukkig kwam het helemaal goed met Ken McIntyre, en nam hij het jaar erna zijn debuut “Looking Ahead” op samen met de halfgod Eric Dolphy.

Year of the iron sheep“, genoemd naar zijn geboortejaar volgens de Tibetaanse kalender viel helaas een beetje tussen de wal en het schip wat betreft recensies en (daardoor?) verkopen. Vandaag is hij in ieder geval een beetje terug met de opname* die ik van de lp maakte. De nummers zijn noch free, noch gebonden aan het keurslijf van de traditionele (post)bop – ze bewandelen zonder enige problemen de gouden middenlijn. Het zal ongetwijfeld niet ieders ding zijn, maar ik raad alle liefhebbers vanspelers in de lijn van John Coltrane, Yusef Lateef en Eric Dolphy zijn oor eens te luister te leggen.

(* na feedback over wisselende opnamekwaliteit heb ik alles nagelopen en deze lp op een andere manier opgenomen… ik hoor graag of er een positief verschil is!)
4 Comments leave one →
  1. Bastiao permalink
    June 1, 2008 7:54 pm

    Mijn oor ligt….

  2. Thijs permalink
    June 4, 2008 8:10 am

    Klinkt goed Willem, mag ik vragen hoe je het opneemt? Via welk programma en hoe je ruis onderdrukt. Ik ben zelf er nog niet uit wat de beste opties is namelijk!

  3. Thijs permalink
    June 7, 2008 10:44 am

    yo willem, ben nog steeds benieuwd hoor!

  4. June 8, 2008 6:58 pm

    Thijs – sorry for the delay. Komt ie.

    * ik zorg dat er een goede naald op de draaitafel zit.
    * deze is aangesloten op het mengpaneel.
    * vanuit daar gaat een tulp-kabel mijn geluidskaart in. Dat is een Creative Audigy 2 platinum.
    * opnemen gebeurt in Cool Edit – hele album als één track als ruwe data.
    * vervolgens tracks splitsen en opslaan: 256kbps constant bitrate
    * deze gaan tenslotte CD-DA Extractor in om van ID3 te worden voorzien (de code die ervoor zorgt dat de bestanden een naam hebben in bijvoorbeeld mp3-spelers.
    * The end.

    Vragen? Holler!😉

Leave a Reply

