Skip to content

losjens

May 12, 2008

pavement – brighten the corners (matador, 1997) album

Freeze, don’t move –
you’ve been chosen as an extra
in the movie adaptation
of the sequel
to your life

Oow Ja. Deze was achter mijn mentale platenkast gevallen, maar kwam een paar weken geleden ineens weer bovendrijven in mijn hoofd – waarna ik vrienden en familie meteen in deze aha erlebnis liet delen. Zelf heb ik deze plaat van Pavement in 1997 minder bewust meegekregen dan voorganger Wowee Zowee; ik was veel drukker met drum ‘n bass en hiphop.

That said: wat een goede plaat zeg! Misschien komt het doordat mijn leven anders is, maar volgensmij zijn platen zoals deze inherent aan de combinatie van muzikale / maatschappelijke factoren van eind jaren negentig. Ik hoor tegenwoordig zeker een paar goede bandjes per jaar, maar muzikaal en tekstueel is het of een stuk strakker dan dit, óf juist een charmant rommeltje. Zanger Stephen Malkmus en band balanceren geslaagd tussen jams en liedjes en tussen kunnen spelen en zomaar wat doen.

Het resultaat hiervan is een plaat met 12 achteloos pakkende popnummers. En ja, natuurlijk ben ik bevooroordeeld: deze muziek pakt me op en zet me zonder pardon twee steden en 11 jaar terug in de tijd. Muziek voor op je walkman.

No comments yet

Leave a Reply

