Skip to content

Tauhid: een langzame mix voor de lente

April 23, 2008

cortez presents tauhid (mix, 2008 ) album

Bij wijze van regendans voor de lente heb ik afgelopen weekend een nieuwe mix gemaakt. Directe aanleiding was het feit dat Deluca van Royal Groove de trotse vader is geworden van een prachtige dochter, en dat ik het hem van harte gun om zoveel mogelijk tijd met zijn spruitje door te brengen. Ik ben echter zó tevreden over het resultaat dat ik hem vandaag ook met mijn eigen luisteraars deel. Tracklist en achtergronden:

01. dark city sisters – rose – star time volume 1 lp
Meerstemmige Zuid-Afrikaanse heerlijkheden fkomstig van hun “star time volume 1” lp die ik een tijdje terug postte.

02. george cromarty – flight – wayfaring strangers: guitar soli 2lp

Afkomstig van de recente Numero-verzamelaar Wayfaring Strangers: Guitar Soli, waarop de crème de la crème van het “eenzame mannen met een akoestische gitaar”-genre verzamelt wordt. Numero: nog steeds een garantie voor kwaliteit.

03. birigwa – okusosola mukuleke – birigwa lp

Afrikaanse folky fusion met een Stark Reality connectie. Tot vorig jaar moeilijk te krijgen voor de normale muziekliefhebber, maar sinds kort heruitgebracht op cd door Porter Records. Dit nummer komt van de lp en die is net zo mooi als dit “okusosola mukuleke” doet vermoeden.

04. aretha franklin – one step ahead – columbia 45

Hebbes! Het duurde even, maar nu ben ik eindelijk in het bezit van dit pareltje uit Aretha’s pre-Atlantic periode (lees: voordat ze hits had). En ja, dat nummer kan inderdaad bekend klinken.

05. the ethiopians – life is a funny thing – lee scratch perry: born in the sky 2lp

Vocale reggaeharmonieën uit de studio van Lee “Scratch” Perry, en al een paar weken naast de draaitafel

06. zelia barbosa – carcara – sertao & favelas lp

Braziliaanse song of protest van de “sertao & favelas” lp die eerder dit jaar op mijn blog stond. Love it.

07. the jimi hendrix experience – little wing – axis: bold as love lp

Misschien wel het mooiste Hendrixnummer, en naar verluidt is de intro de aanleiding geweest voor de melodie van “under the bridge” van de Red Hot Chili Peppers.

08. lloyd miller – gol-e gandom – oriental jazz lp

Oh my. Nóg een reden om de “spiritual jazz” compilatie op het Jazzman label te kopen.

09. lee stone – what is life – breakout 45

De enige mp3 van het stel – ik krijg dit nummer gvd maar niet gevonden! Hypnotiserende soul met levensvragen… delicious.

10. jack wilkins – red clay – windows lp

Sampleklassieker (“sucka nigga” van A Tribe Called Quest), maar vooral een aangenaam dubby stukje gitaarjazz met dikke drums.

11. them – it’s all over now, baby blue – decca 45

Of: waarom Van Morisson als bijnaam “The Man” heeft. Killer Dylan-cover

12. barney willen – zombizar – moshi 2lp

**watch this space: binnenkort het hele album + achtergrondverhaal**

13. paul simon – everything put together falls apart – paul simon lp

Van zijn behoorlijk ondergewaardeerde solodebuut. Je wist waarschijnlijk niet dat Simon zo down kon zijn…

14. sunny & the sunliners – should i take you home – rpr 45

Hebbes 2.0: na er eerder dit jaar in louter superlatieven over te hebben geschreven heb ik eindelijk het begeerde plaatje in plaats van de cd!

15. dave & ansel collins – stone in love – in the ghetto lp

Atypische falsetto reggaecover van een nummer van Tim Buckley. Verraderlijk aanstekelijk!

16. pharoah sanders – upper & lower egypt – tauhid lp

Eindelijk. Het heeft verdomd lang geduurd voordat ik een keer een geschikt plekje vond voor één van mijn persoonlijkste favorieten. Dit is wat ik ‘s avonds op zet als ik even helemaal los wil kunnen laten cq het verleden en de toekomst wil laten varen om hier en nu te zijn. Het is dan ook de titel van de lp waar dit nummer op staat die deze mix zijn naam geeft. “Tauhid” is een grondbeginsel van de Islam, en komt vrij vertaald neer op het samenbrengen van alle krachten en iedereen accepteren voor wie hij is. Daar sta ik helemaal achter.

Laat je me weten wat je van de mix vindt?

5 Comments leave one →
  1. nail permalink
    April 24, 2008 6:44 pm

    himmel wimmel,
    fijn hoor. Ja Pharao is prachtig, maar Aretha zingt t hier ook weer mooi, en Paul ook, en Lloyd en…
    Geslaagd,!
    (euhm willem: track 9, the ingredients of love, Angie Stone op Mahogany Soul… Heb ik nou gewonnen?!)

  2. April 25, 2008 11:44 am

    Hai nail,

    dank! Lijkt erop dat je inderdaad gelijk had mbt de “red clay”-sample op het Angie Stone album; tis alleen wel een andere versie van het nummer die gebruikt wordt:

    Musiq Soulchild joins Angie Stone on the overly contrived “The Ingredients of Love.” In many regards Stone outclasses Soulchild, whose lack of range and vocal imagination are becoming increasingly apparent, as witnessed recently by his simply dreadful performances during BET’s tribute to Patti Labelle. The song comes to life though, courtesy of a bouncy sample of Freddie Hubbard’s “Red Clay.” bron

  3. nail permalink
    April 25, 2008 1:20 pm

    Maar toch… Hihi

  4. April 25, 2008 11:59 pm

    Nice one. !

  5. jur permalink
    April 27, 2008 8:00 pm

    Hai Cortez,

    Ik ben een van die anonieme downloaders die door jou met prachtige muziek in aanraking is gebracht. Nog bedankt voor de Gabor Szabo en de Phil Upchurch van enige tijd terug. Van deze mix springt Lee Stone “What is Life” er echt uit. Oef wat een geweldig nummer is dat!
    Jur.

Leave a Reply

