Skip to content

zondagmiddag, 11.0: lente in soweto

April 6, 2008

dark city sisters – star time volume 1 (1963) album

…en het is alweer zondag(middag)! Door een paar dagen griep, een fulltime baan en andere beslommeringen ben ik niet al te actief geweest op mijn blog –  iets waar ik hopelijk verandering in kan brengen.

De Zuid-Afrikaanse Dark City Sisters bestaan sinds 1958, en hebben temidden van stormen van apartheid, veranderende tijden en wisselingen in de samenstelling van de groep standgehouden: een zoektocht door google leverde een aankondiging op van een optreden in 2004! Jammer dat hun platen zo goed als onvindbaar zijn, want het muziek die niet alleen een publiek verdient, maar er volgensmij ook een heeft: luister maar naar rose

Ik merk dat ik er moeite mee heb de muziek op deze lp te omschrijven: ik blijf maar termen schrappen en (her)schrijven. Luister dus zelf naar de debuutplaat van deze dames uit Soweto, en hoor hoe hun close-harmony nummers moeiteloos tussen opgewektheid en melancholie laveren én vanaf de eerste luisterbeurt warm en vertrouwd klinken.

Overwegend gezongen in (het) Zulu, begeleidt door een elektrische gitaar, wat voorzichtige drums en af en toe een onverwachte mannenstem. Nooit gedacht dat Zuid-Afrika zo dichtbij kon voelen.

Leave a Reply

