Skip to content

zondagmiddag, 9.0: percussief pasen

March 23, 2008

juan amalbert’s latin jazz quintet – the chant (tru-sound 1962) album

“The Chant” is het derde en laatste zelfstandige album van Juan Amalbert‘s Latin Jazz Quintet. De eerste twee,”Hot Sauce” en “Latin Soul”, zijn relatief makkelijk te vinden omdat ze op cd / lp heruitgegeven zijn – “The Chant” is in 2000 in Japan kort op beschikbaar geweest, maar dat maakt de muziek nu niet direct beschikbaar voor ons.

Gelukkig  kon ik onlangs mijn “The Chant” met ruis en tikken vervangen door een schone lp, die nu hierboven te bedownloaden is. De combinatie vibrafoon / dwarsfluit / piano / sax / latin percussie zal misschien niet ieders kopje thee zijn, maar ik raad je aan om eventuele vooroordelen opzij te zetten en de plaat een kans te geven: onthaast kabbelende zondagmiddag-vibes zonder kitschy randjes zijn in dit genre namelijk zeldzaam.

Naast zijn drie albums als bandleider is Amalbert in de periode 1960-1964 ook als begeleider te horen op albums van Eric Dolphy, Pharoah Sanders, Willis Jackson en anderen – niet de minste goden. Ik vind hem als leider echter wel wat beter uit de verf komen dan op de hierboven genoemde lp’s, waar zijn muzikale bijdrage te vaak werd afgezwakt tot wat percussie op de achtergrond.

PS: Eind jaren zestig bekeerde Amalbert zich trouwens, net zoals veel andere muzikanten, tot het Moslim-geloof en veranderde hij zijn naam in Emanuel K. Rahim.

5 Comments leave one →
  1. Ibrahim 'Ibi Mulata' Elitas permalink
    March 23, 2008 1:54 pm

    Hy Cortez;)

    Aahzo, hij is Raqeem:)
    Alweer veel bij geleerd van blogland.
    Seg, ben je kort bij Rotterdam gestationneerd toevallig?

    Latersz..

    Ibrahim ‘Ibi Mulata’ Elitas
    Percussion/Soundscaping

  2. Thijs permalink
    March 24, 2008 10:44 pm

    leuk album, maar het album met Sanders is toch meer mijn favoriet! Dies lekker vurig!

  3. March 25, 2008 5:31 pm

    Thijs,

    daar kan ik inkomen, maar voor mij is Pharoah synoniem met (al) zijn andere werk – vond hem niet veel eigens toevoegen op die plaat met het LJQ (heb dan ook onlangs weggedaan;-))

  4. Thijs permalink
    March 29, 2008 12:36 am

    Klopt hij speelt op niet veel tracks mee, maar het Quintet (of eigenlijk bigband volgens mij, want spelen nog wat meer blazers op dacht ik) is wel on fire! Super dikke solo’s!

  5. Thijs permalink
    March 29, 2008 12:37 am

    p.s.: wat vond je btw van die nieuwe ‘broken’ hiphop namen?

Leave a Reply

