Skip to content

in den beginne (ken je wortels-related)

March 15, 2008

various artists – sorrow come pass me around: a survey of rural black religious music (advent, 1975) album

Een Amerikaans spreekwoord zegt “you can’t know your future if you don’t know your past“, en ik ben het daar helemaal mee eens. Daarom luister ik zowel naar dubstep als naar veldopnames van volksmuziek – een historische context verrijkt mijns inziens het luisterplezier. Vandaag ga ik terug naar de wortels van blues en gospel, en op die manier weer naar de voedingsbodem van jazz, soul en hiphop. Sommige muzikale tradities lijken te veranderen of te verdwijnen, maar doen dat niet: veel moderne soul is nog steeds gospel, alleen zijn andere Goden het onderwerp.

Een paar maanden geleden hoorde over de lp “sorrow come pass me around” tijdens een (online) discussie over het Mississippi-label. Een wat oudere muziekliefhbber vond de platen op dat label wel aardig, maar zei dat ze niet konden tippen aan wat volgens hem de beste veldopnames waren op het gebied van “rural black religious music“. Dat wilde ik graag met eigen oren beslissen, maar helaas was de lp in 1975 in een zeer kleine oplage verschenen en kon ik het wel vergeten.

Daar wordt het voor mij pas leuk – ik doe niets liever dan zoeken naar onvindbare (sic) dingen. Zoals de link hierboven je wellicht al deed vermoeden: ik heb hem. En hij is inderdaad prachtig. Ik ga niet proberen te beschrijven wat er precies te horen is, maar laat jullie achter dat het misschien wel niet meer SOUL als dit wordt… Geniet ervan.

2 Comments leave one →
  1. Pieter permalink
    March 13, 2013 10:43 am

    Dag beste Willem,

    Jaren gelden had ik deze van hier gedownload en heb er intens van genoten.

    Inmiddels is die laptop gesneuveld en wilde ik ‘t opnieuw downloaden. ‘t Lijkt er echter op dat ‘ ie niet meer online is?

Trackbacks

  1. Eight-hand sets and holy steps |

Leave a Reply

