Skip to content

zondagmiddag, 4.0: mythische bossa

January 20, 2008

baden powell & vinicius de moraes ft. quarteto em cy – os afros sambas (forma 1966) album

Vandaag bossa not bossa: dit album is een stuk donkerder en spookier dan de wat je normaal gesproken met Braziliaanse bossa nova associeert. Stel je in plaats van een strand met mooie meisjes een donkere avond aan de rand van het amazonewoud voor en je begint in de buurt te komen.

Het verhaal gaat dat Vinicius de Moraes een jonge Baden Powell op een avond hoorde spelen in de band van Antonio Carlos Jobim, en zo onder de indruk was van de jonge gitarist dat hij erop stond de volgende ochtend wat af te spreken. De jonge Powell was echter doodsbang voor de beroemde De Moraes, en kwam niet opdagen. Nadat hij er door vrienden van was overtuigd dat de ervaren componist geen kwaad in de zin had meldde hij zich bij zijn huis, waarop de twee in korte tijd 25 inmiddels klassieke nummers schreven (oa “Berimbau” en “Consolacao“).

Rond dezelfde tijd kreeg De Moraes de plaat “Sambas de roda e candombles de bahia” in handen (die vreemd genoeg niet in google terug te vinden is los van deze anekdote), waarop veldopnames van traditionele religieuze sambas stonden. Baden Powell kwam tijdens een bezoek aan aan Candomble– tempels in aanraking met precies dezelfde nummers, waarop de twee zich vol inspiratie opsloten in het huis van De Moraes.

Volgens de overlevering lieten de twee muzikanten zich de daarop volgende weken niet zien, en werd de deur alleen open gedaan om nieuwe dozen Haig Whisky in ontvangst te nemen. Het resultaat van een dieet van whisky, Candomble-gezang, weinig slaap en gitaar spelen was een stapel van meer dan 50(!) nummers. Deze nummers vormden de basis van de populaire MBP-stroming in de Braziliaanse muziek – maar daar was het de heren niet om te doen.

Ze kozen uit de geschreven nummers de 8 die het sterkst beïnvloedt waren door de Afrikaanse wortels van het Candomble-geloof, en gingen met Quarteto Em Cy en een groep bevriende muzikanten (“een verzameling amateurs” volgens De Moraes) de studio in. Het resultaat is hierboven te beluisteren.

NB: mijn dank gaat uit naar de Braziliaanse Edson alias Moogman, die zo vriendelijk was om voor mij de Portugese informatie over de achtergrond van het album in het Engels te vertalen – Obrigado!

Advertisements
2 Comments leave one →
  1. taco permalink
    January 30, 2008 8:06 am

    allemachtig prachtig. een van de mooiste braziliaanse platen uit mn collectie.

  2. February 6, 2008 10:36 pm

    Ik loop wat achter met luisteren… maar nog even hartelijk dank voor deze! Grappig hoe herkenbaar het religieuze element hierin zit…
    Dank, en keep up the good work (and blog)!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s