Skip to content

vroege versus late indrukken

January 9, 2008

the impressions – people get ready (abc 1965) album
the impressions – this is my country (curtom 1968) album

Ik ben Fan van Curtis Mayfield. Een grote. Ik kom er rond voor uit dat ik net als deze kinderen bij hem op schoot zou gaan zitten. Tot zover niks nieuws. Wat jullie echter nog niet wisten is dat ik tot een tijdje geleden geen enkele LP van The Impressions (het trio waar Mayfield beroemd mee werd) in de kast had staan, alleen een paar singletjes. So what? LP’s genoeg zou je zeggen – ware het niet dat die lps klinken alsof er een god bestaat.

Inmiddels hangen er 5 verschillende platen van de heren bij me aan de muur en verzoekt mijn vriendin me af en toe om in godsnaam eens wat anders op te zetten. Tijd om te bloggen, dus. Vandaag de twee belangrijkste fases uit de carrière van The Impressions: voorzichtige boegbeelden van de opkomende burgerbeweging en voorbeelden van de onafhankelijkheidsdrang van Afro-Amerikaanse muzikanten.

1. People Get Ready (1965)
Perfect voorbeeld van de klassieke Impressions: de weelderige arrangementen van Johnny Pate dekken een bedje voor de harmonieën van Curtis Mayfield, Sam Gooden en Fred Cash. Korte nummers waarbij ballads en uptempo elkaar afwisselen. Klassiekers gaan per kilo: het titelnummer, “you must believe me” en “woman’s got soul“. De wereld lijkt een ongevaarlijke plek; het ergste dat je mee kan maken is een gebroken hart.

2. This Is My Country (1968)
Het eerste album op Mayfield’s eigen Curtom-label: een unicum voor de tijd. Marvin Gaye en Stevie Wonder brachten pas in 1970 de eerste albums uit waarop ze überhaupt eigen nummers mochten schrijven en uitvoeren! De arrangementen zijn op dit album soulful in plaats van weelderig: Johnny Pate is vervangen door een jonge Donny Hathaway, die ook een nummer voor het album schrijft. De nummers zijn niet langer maximaal 3 minuten, en in het titelnummer is Mayfield kritisch over Amerika. Times done changed.

Nu vraag ik me af welk van de twee albums in jouw oren beter is – of kan je niet kiezen? Luister op je gemak en laat het me weten.

2 Comments leave one →
  1. Fake permalink
    January 17, 2008 9:44 pm

    This Is My Country wint op punten. Alleen al vanwege het nummer Fool For You.
    Drama!! Paniek!! Uit alle instrumenten, en vooral vanuit de gouden keeltjes. Deze LP komt in de buurt van hun meesterlijke Young Mods’ Forgotten Story.
    Zeer gewaarde blog, trouwens.

  2. Fake permalink
    January 17, 2008 9:47 pm

    (gewaarde blog moet zijn: gewaardeerde blog)

Leave a Reply

