Skip to content

when you are who you are

November 18, 2007

gil scott heron – pieces of a man (1971) album

Deze week meer albums, met als thema artiesten die van hun hart geen moordkuil maken (hoewel je een aannemelijk case kunt maken dat eigenlijk alle muziek die ik post onder dat thema valt / anders was het thema artiesten die zowel hun hart als hun hoofd on their sleeve dragen geworden, en dat vind ik dan weer net iets te pretentieus). Vandaag het tweede album van Gil Scott Heron uit 1971 op het Flying Dutchman label van Bob Thiele.

Ik heb inmiddels alle albums van Gil Scott Heron tot 1981 in de kast staan, en welke mijn favoriet is van die 14 albums wisselt per week. Op het moment ga ik helemaal voor “pieces of a man” – het eerste album waarop Heron met een volledige band werkt (op zijn debuut bestond de begeleiding uit conga’s en piano).

Alle pogingen die ik doe om de inhoud van het album te beschrijven verzanden in onbeschaamd ben ik steeds aan het wissen vanwege over-the-top fandom, dus luister naar onder andere “save the children“, “john coltrane and lady day“, “home is where the hatred is” en “when you are who you are” en beslis zelf of hij één van de Groten is of niet.

2 Comments leave one →
  1. November 18, 2007 10:18 pm

    Gil Scott-Heron is een god in het diepst van zijn gedachten. Een pluim op uw hoed om hem even uit de vergeetput te diepen. Al is vergeetput een groot woord. Ik denk namelijk elke week minstens twee keer aan Gil.

Trackbacks

  1. josé james: vliegende start «

Leave a Reply

