Skip to content

herfstkwartet: 2 van 4

October 26, 2007

serge gainsbourg – histoire de melody nelson (1972) album

Dit album heb ik zó vaak gedraaid dat het onderdeel van mijn muzikale identiteit is geworden; willekeurige gebeurtenissen wekken associaties op met nummers van de lp. Heavy? Nee, erg prettig.

Melody Nelson is de door Serge Gainsbourg en Jean Claude Vannier gecomponeerde soundtrack van een film met Jane Birkin (die op de hoes staat) in de hoofdrol. Die film is bij mijn weten nooit uitgekomen, maar een jaar geleden verschenen er gelukkig zeven (voor ieder nummer op de plaat één) fragmenten op youtube.

Muzikaal gezien is de plaat door veel mensen al veel beter beschreven dan ik zou kunnen doen, dus bij deze een citaat waar ik me helemaal bij aansluit:

“Melody Nelson is a weirdly jewel-like micro-opera featuring a vintage Rolls-Royce, a male obsession for the eponymous 14-year-old garçonne, and demise via New Guinean cargo-cult, rendered by Gainsbourg’s voluptuous drawl and Birkin’s Lolita whisper, and a richly idiosyncratic instrumentation by Gainsbourg’s close collaborator Jean-Claude Vannier, owing as much to Abbey Road, George Martin and the film soundtracks of John Barry as to anything from Paris” (bron: P. Sweeney, The Independent, 16 -04- 2006)

Amen.

2 Comments leave one →
  1. October 26, 2007 1:18 pm

    Hoort er geen bron bij dat citaat?

  2. October 26, 2007 2:48 pm

    touché – zie edit.

Leave a Reply

