Skip to content

languit in het ghanese gras

April 11, 2007

yamoah’s band – comfort mensu bio / adwendwen wo sumi ye mu (van “yamoah’s special“)

Ik weet niet of je ook naar de teksten van muziek luistert, maar ik heb een afwijking waarbij ik dat standaard doe. Begonnen in de late jaren tachtig toen ik mijn eerste hiphop-bandjes kreeg van klasgenoten en inmiddels zo vastgegroeid dat instrumentale nummers of muziek in een onbekende taal soms erg fijn is: soms hoef je even niet te weten waar het over gaat, en meestal kan je dat ook wel uit (het gevoel van) de muziek afleiden. Het nummer van vandaag is daar een prime example van.

De funky kant van de Ghanese muziekhistorie is de afgelopen jaren geweldig vastgelegd door het Soundway label, maar er is in het land natuurlijk ook genoeg moois gemaakt wat niet direct met de erfenis van James Brown te maken heeft. Het nummer hierboven bijvoorbeeld – over de lp is geen info te vinden, en het enige wat ik je erover kan vertellen is dat er vier lange nummers op staan die een zwoel zoemend orgeltje combineren met typisch Afrikaanse gitaren, percussie en een man / vrouw duo wat de zang voor zijn rekening neemt. 12 minuten in het gras liggen? Yes please!

No comments yet

Leave a Reply

