Skip to content

“Op een onbewoond eiheiheiland…”

March 30, 2007

archie whitewater – archie whitewater (cadet concept 1970) album

Om de titel van deze post af te maken: “…is Archie Whitewater ook mee.” (ken-je-klassiekers-related)

Drie jaar geleden ontving ik deze lp in een ruil met een Engelse gast waar meerdere lp’s mee gemoeid waren. Ik wilde Archie vooral hebben voor het (inmiddels uitvoerig gecompileerde) “cross country“, en de rest van het album geloofde ik eigenlijk wel.

Boy was I wrong. In de maanden daarna sloop de lp steeds vaker stiekem de draaiftafel op en zette zichzelf aan… resistance was futile. Nu, een paar jaar verder, ken ik hem als mijn broekzak (of als albums van A Tribe Called Quest ) en is het één van die platen die je opzet om even tot jezelf te komen. Krachtig spul dus.

Wat moet ik me dan voorstellen bij dit album? Goede vraag; het lijkt eigenlijk op een heleboel dingen, maar ook als niets anders. Ik zal een poging doen: stel je een kruising voor tussen de warmte van Crosby, Stills, Nash & Young, de gezonde experimenteerdrift van Sufjan Stevens en het psychedelische zappen van Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band. Maar dat is eigenlijk muzieknerderig geneuzel. Gewoon een erg warm en gevarieerd album. Enjoy!

ps: er is niemand die Archie Whitewater heet, het is de bandnaam.

One Comment leave one →

Trackbacks

  1. straalkachel «

Leave a Reply

