Skip to content

voeten op grond – een reality check.

March 17, 2007

esther phillips – home is where the hatred is (1972)
penny goodwin – too soon you’re old (1974)

Tijdens het opruimen van mijn singletjes kwam ik gisteren dit nummer van Esther Phillips tegen. Ik zette het op en stopte abrupt met wat ik aan het doen was. Oef. Toen ik dit nummer een paar jaar geleden kocht, deed ik dat vooral omdat het een cover van Gil Scott Heron was – de uitvoering van Esther was iets te dramatisch voor mijn smaak. Die is nu veranderd, en dit verhaal over drugsverslaving rings true als je weet dat deze zangeres zelf de nodige problemen met narcotica had. Nadat ik het nummer een paar keer geluisterd had realiseerde ik me dat het wellicht niet alleen over drugs gaat, maar ook over de worsteling om te (over) leven.

…waarop ik ineens aan het nummer van Penny Goodwin dacht: niet alleen tekstueel (textueel?) aan het eerste nummer verwant, maar ook qua sound een bastaardzus van “Home is where the hatred is“. Het onderwerp is iets minder zwaar: je realiseren dat de tijd snel gaat. Maar Goodwin laat zowel haar stem als de melancholie de vrije loop, en zorgt zo samen met het nummer van Esther Phillips voor een twee-eenheid van levenswijsheden. Take it away.

No comments yet

Leave a Reply

