Skip to content

reggae uit oost-knollendam

December 21, 2006

the paragons – only a smile (1967)
de kift – tabee (2001)

De Kift is bezig aan een tournee naar aanleiding van hun nieuwe album “zeven“, en in het kader daarvan wordt vanavond Nijmegen aangedaan. Goede timing, want de heren uit Oost-Knollendam (echt waar) maken muziek die bij uitstek geschikt is voor winterse poldergrond. Cortez heeft gelukkig kaartjes gereserveerd, want het concert is uitverkocht.

Toen ik een aantal jaar geleden het album “koper” voor het eerst hoorde, herkende ik de melodie van het nummer “tabee” meteen. Het duurde even voordat ik me herinnerde waar ik het van kende: een album van rocksteady-goden The Paragons. De vraag die overblijft is dan of dit een eerbetoon of juist een staaltje muzikale kopieerdrift is – you decide.

edit: een dag later. Het concert was prachtig. New Orleans brass band die een Mariachi-orkest ontmoet op de Hollandse klei; maar dan beter. Ga ze zien!

One Comment leave one →
  1. Horst Tappert permalink
    December 22, 2006 11:59 am

    Voor mij ging het net anders: ik ben toen een paar weken in de veronderstelling geweest dat ze de perfect melodie hadden geschreven (en hoezeer ik de band ook waardeer, daar ontbreekt het naar mijn mening wel eens aan bij de kift), totdat ik van jou die cd van de paragons kreeg… Toch doet het voor mij zeker niet af aan de kwaliteit van het liedje. Een eerbetoon dus maar.

Leave a Reply

