Skip to content

“Calvados!”, roept de laureaat.

December 16, 2006

Drs. P. – Quartier Putain

Het is niet vaak dat je vrolijk wordt van de voorpagina van de krant, maar vandaag was de uitzondering die de regel bevestigt:

J.M.A. Biesheuvel heeft de P.C. Hooftprijs gekregen voor zijn gehele oeuvre.

Sinds ik hem op mijn 12de ontdekte, is Biesheuvel één van mijn favoriete schrijvers. Zijn onnavolgbare logica in combinatie met zijn oog voor detail “klikten” meteen voor me. Hier het NRC- artikel met zijn reactie op de prijs en, mocht je nog nooit iets van de beste man gelezen hebben, zijn bibliografie. Daar staat bij mijn weten geen enkel boek dat niet representatief voor hem is – en ik heb er een goed deel van gelezen.

Idealiter zou ik dit stukje luister bij willen zetten met één van de radiocolumns die Biesheuvel voor de VPRO deed in de jaren tachtig, maar dat bleek een iets te obscure zoekopdracht voor mijn downloadprogramma. Daarom een andere Nederlander die woorden kan laten doen wat hij wil: Drs. Hein Polzer, alias Drs. P. Hoezee!

edit#1: een lezer wees me erop dat het nummer wel érg abrupt ophield; dat klopte en is nu verholpen.

edit#2: goed nieuws: hier kun je Biesheuvel horen voorlezen… bij elkaar een goede 4 uur lang!

No comments yet

Leave a Reply

